Waarom Buro Waai?

Waar wil je dat jouw succes toe leidt? Met succesvol zijn is niets mis. Dat ten eerste. Ook zijn we niet vies van hard werken. Maar een plek in de samenleving waar je van betekenis bent, levert je, naast jouw persoonlijke geluk, nog veel meer op. We gunnen heel werkend Nederland dit gevoel.

We kunnen er een boek over schrijven.
Dat heeft Heidi dan ook gedaan: Werk en Zingeving

Voor wie

Waai is er voor organisaties en teams, die hun doel (weer) voor ogen willen krijgen, hun waarden op elkaar af willen stemmen en de menselijke maat terug willen vinden.

Waai is er ook voor individuen, die weer zin in hun werk willen hebben, die hun leven een draai willen geven, omdat ze (hun punt van) genoeg hebben bereikt, na een ingrijpende gebeurtenis weer zin in werk zoeken, die met pensioen gaan en van betekenis willen blijven, mensen die hun waarden richtinggevend willen laten zijn.

Hoe

Dat hangt van je vraag af. Als die vastgesteld is, werken we aan de hand van vragen en opdrachten naar jouw doel toe. Met thema’s die belangrijk zijn voor jou (of je team) om zinvol te werken.

Neem contact op

Thema's

Betekenis

Kernvraag: waar wil je graag een bijdrage aan leveren?
Waar het om draait: iets doen dat ertoe doet.
Tegenhanger: nutteloos.
Vraag voor organisaties: waar draagt onze organisatie aan bij?

Plezier

Kernvraag: waar geniet je van?
Waar het om draait: genieten van het lekkere, leuke en mooie.
Tegenhanger: saaiheid.
Vraag voor organisaties: hoe is onze werkomgeving en werksfeer?

Voldoening

Kernvraag: wanneer kijk je voldaan terug?
Waar het om draait: zelfrespect en trots.
Tegenhanger: frustratie.
Vraag voor organisaties: waar kunnen onze medewerkers trots op zijn?

Waarden

Kernvraag: wat is belangrijk?
Waar het om draait: richting geven aan je werk en je leven.
Tegenhanger: waan van de dag.
Vraag voor organisaties: welke waarden zijn leidend?

Vertrouwen

Kernvraag: in hoeverre ervaar je vertrouwen en geef je vertrouwen?
Waar het om draait: weten dat het goed komt.
Tegenhanger: controle.
Vraag voor organisaties: hoeveel vertrouwen geven wij medewerkers?

Samen

Kernvraag: Waar hoor je bij?
Waar het om draait: gelijkgestemden en steun.
Tegenhanger: alleen.
Vraag voor organisaties: In hoeverre vormen we een gemeenschap waar mensen elkaar steunen?

Ethiek

Kernvraag: in hoeverre sta je achter de doelen en werkwijze van jouw organisatie?
Waar het om draait: je handelen kunnen verantwoorden.
Tegenhanger: bedrog.
Vraag voor organisaties: hoe verantwoorden wij onze doelen en werkwijze?

Waardering

Kernvraag: hoe laten jij en jouw collega’s waardering blijken?
Waar het om draait: merken dat je ertoe doet.
Tegenhanger: onverschilligheid.
Vraag voor organisaties: hoe laten we onze medewerkers weten dat ze belangrijk voor de organisatie zijn?

Autonomie

Kernvraag: hoeveel ruimte ervaar je om jouw taken zelf te regelen?
Waar het om draait: individu zijn.
Tegenhanger: volgzaamheid.
Vraag voor organisaties: hoeveel ruimte geven we medewerkers om hun werk zelf vorm te geven?

Doelen

Kernvraag: aan welk inspirerend doel werk jij?
Waar het om draait: weten wat je wilt.
Tegenhanger: doelloosheid.
Vraag voor organisaties: wat inspireert onze medewerkers ?

Verduren

Kernvraag: wat moet je uithouden?
Waar het om draait: omgaan met ambivalentie.
Tegenhanger: afhaken.
Vraag voor organisaties: met welke tegenslagen hebben we te maken?

Geborgenheid

Kernvraag: hoe veilig, zeker en geborgen voel jij je in je werk?
Waar het om draait: je thuis en welkom voelen.
Tegenhanger: onzekerheid.
Vraag voor organisaties: hoeveel zekerheid en veiligheid bieden wij onze medewerkers?

Onderzoek en publicaties

We doen onderzoek naar werk en zingeving. We zijn geïnteresseerd in mensen en organisaties die zich op iets anders richten dan succes en (persoonlijke) winst. We schrijven hier columns, blogs en artikelen over.

Meer over zingeving

Wie zijn Waai?

Wij zijn het schouderklopje, het vraagteken en misschien wel het antwoord.

Buro-waai-heidi

Heidi Jansen

Bedenker en schrijver, werkte ruim 25 jaar als loopbaanadviseur vanuit een eigen praktijk en specialiseerde zich de afgelopen jaren in werk en zingeving. Ze schreef daar een boek over en doet nu verdiepend onderzoek. Ze geeft lezingen, publiceert en ontwikkelt programma’s vanuit de motivatie om bij te dragen aan zinvol werken voor iedereen. Ze geniet van lezen, denken en schrijven. Voelt zich voldaan als ze een punt kan zetten en wil van betekenis zijn voor de wereld van werk én voor de dieren in het dierentehuis dat ze samen met haar man runt.

06 2223 85 95‬
heidi@burowaai.nl

Buro-waai-alexandra

Alexandra Sfintesco

Totstandbrenger en allescombineerder. Ze is organisatiepsycholoog en medeoprichter van Buro Waai. Mensen helpen zin in hun werk te hebben en te houden, dat is waar ze het voor doet. Ze helpt organisaties zich te ontwikkelen op een manier die past bij hun doel, bij de tijdgeest en bij de mensen waar het om gaat. Teams laat ze als 'vanzelf' beter lopen en als coach maakt ze zich het liefst zo snel mogelijk overbodig. Alexandra heeft plezier als ze veel kan lachen en gaat graag op in wat ze doet. Ze krijgt voldoening als ze het overzicht heeft. Ze wil van betekenis zijn voor haar gezin, lieve vrienden en de regio waarin ze leeft. Ze is van oorsprong Zwitsers-Roemeens en heeft drie dochters: Lora, Lisa en Cleo.

06 1511 72 23‬
alexandra@burowaai.nl

Buro-waai-joris

Joris Jonker

Adviseur en workshopgever. Joris heeft een achtergrond in Godsdienstwetenschappen en was jarenlang werkzaam bij Jumbo Supermarkten als teammanager. Zonder het te weten was hij al die tijd bezig met waar Buro Waai voor staat. Hij is ook adviseur bij Bries, buro voor maatschappelijke impact. Hij raakte geïnspireerd door de theoretische achtergrond van werk en zingeving omdat dit verwoordt hoe hij al werkte en nog steeds werkt. Hij geniet als hij met mensen in gesprek is en gaat er graag op uit met zijn zoontje Lucas.

06 1884 23 01‬
joris@burowaai.nl

Waai samen

Je bent van harte welkom bij de Waai-beweging. Deel je verhalen, volg ons en schrijf je in voor een mail met inspirerende quotes, verhalen en achtergrondinformatie. We houden zelf ook niet van spam, deze verschijnt 10x per jaar.

Nu abonneren