‘De afgelopen jaren zijn we gewend geraakt aan afdelingen die elkaars leverancier en klant zijn. Als er iets mis gaat met een levering (wat dat dan ook is), gaan we mopperend op elkaar zitten wachten. Wat er moet gebeuren is dat we weer samen verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat. Dat we elkaar kennen en met elkaar praten over wat we doen, hoe we dat doen en waarom we dat doen. Geen concurrentie of een wij-zij gevoel. Dat interne marktdenken staat een soepel werkende organisatie, waarin we samen verantwoordelijk zijn, in de weg. We hebben geen concurrentie nodig, maar partnerschap.’
Aan het woord is een leider van een organisatie van 1700 medewerkers die ik sprak in het kader van mijn onderzoek naar werk en zingeving.
Wijze woorden, die ik intussen vaker ben tegengekomen. Leiders willen af van het wij-zij gevoel, afdelingen die vertraging op elkaar afschuiven en mensen die aan hetzelfde project werken, maar elkaar niet kennen.
‘Ga met elkaar praten, ga bij elkaar op de afdeling kijken, hoor waar de ander mee bezig is’, zeggen ze. ‘Dat maakt het gemakkelijker om even de telefoon te pakken om te vragen wat er aan de hand is, gemakkelijker om de ander te gaan helpen en het zorgt ervoor dat we ons weer samen verantwoordelijk gaan voelen. Bovendien geeft het meer voldoening als je een klus samen klaart.’
In het kader van werk en zingeving hebben we het hier over de thema’s ‘samen’, ‘voldoening’, ‘geïnspireerd worden door een doel’.
Eigenlijk hebben we het vooral over een gevoel van verbondenheid. Met elkaar, met het doel van de organisatie en met je eigen werk. Het klinkt alsof er andere tijden op komst zijn in onze werkwereld. Van solistisch werken aan je eigen doelen en resultaten, naar samen voor een hoger doel.
De mensen die ik sprak zijn er klaar voor en zetten stappen in die richting.
Op naar meer zin in werk!
Heidi Jansen