Algemeen

Deel jij je kennis?

By 14 augustus 2019 No Comments

Stel, je hebt iets ontwikkeld om het droogteprobleem in natuurgebieden aan te pakken. Of om winkels anders te bevoorraden. Of om mensen aan een baan te helpen. Deel je je kennis, of houd je die voor jezelf? 

In de oude economie, waarin het draait om winstmaximalisatie, is het van belang dat je je  aanpak, je kennis en je programma’s voor jezelf houdt. Een ander kan immers aan de haal gaan met jouw werk. Jouw verdienmodel is gebaseerd op het voor jezelf houden van jouw kennis. Je vindt dat je je ontwikkelkosten terug moet verdienen en dat je je concurrenten voor moet blijven.

In de nieuwe economie delen we. We delen onze kennis en aanpak met wie het maar kan gebruiken. Het is fijn als mensen aan bronvermelding doen, maar ook als ze dat niet doen, is het nog goed om te delen. Door kennis te delen komen we samen verder. Een ander voegt zijn of haar inzichten toe aan de door jou bedachte oplossing en helpt daarmee nog betere oplossingen te vinden en meer afnemers te bereiken.

Je wilt daarom juist dat zoveel mogelijk mensen ook gaan doen wat jij doet. 

Dat helpt de oplossing of verbetering namelijk sneller dichterbij. Tesla doet dat met hun kennis over elektrisch rijden. 

We zitten in een overgangsperiode waarin mensen soms nog zonder iets te zeggen of zonder samenwerking te zoeken, jouw ideeën gebruiken om geld te verdienen. Het beste dat je dan kunt doen is de ‘dief’ succes te wensen en je te richten op jouw eigen pad. Mensen die geen eigen inzichten toevoegen, komen vanzelf van een koude kermis thuis. Hun kennis blijkt een dun laagje, waar de eerste de beste klant doorheen prikt. 

In deze overgangsperiode noemen mensen jou naïef als je denkt dat je zo een bedrijf kunt leiden.

Want wat is het verdienmodel? Hoe zit het met het terugverdienen van ontwikkelkosten? De grap is dat je er in de nieuwe economie mogelijk een nieuwe klantenstroom bij hebt. De mensen die (ongeveer) willen gaan doen wat jij doet zijn namelijk ook potentiële klanten. Het verdienmodel in de nieuwe economie kan zitten in het overdragen van je kennis (naast de verkoop van je product). Jouw kennis van droogte-aanpak, een nieuw logistiek model of loopbaanprogramma is ook een ‘product’. Jij hebt namelijk iets waar de ander naar op zoek is. De ervaring en kennis die je al hebt opgedaan zijn waardevol. Mensen zijn steeds vaker bereid daar voor te betalen, het scheelt hen ontwikkeltijd.  

Naast de verkoop van je product leid je dan dus je eigen concurrenten op. De naam die je opbouwt als expert geeft een stevige basis waarmee jouw bedrijf duurzaam kan bestaan. En omdat jij ontwikkelkracht hebt, bedenk jij voor je eigen bedrijf weer een volgend of aangepast product. Werk wordt zoveel leuker als je niet vanuit angst en schaarste handelt, maar vanuit kracht en samen doen. 

Heidi Jansen