AlgemeenVerbondenheidVertrouwen

Als je het nog niet zeker weet

By 1 mei 2019 januari 4th, 2022 No Comments

‘Wat gaan jullie doen dan? Werk en zingeving? Wat houdt dat in?’ Terwijl ik uitleg hoe de wereld van werk zinvoller kan, zie ik de ogen afdwalen. Het is niet duidelijk genoeg. Natuurlijk is het niet duidelijk genoeg! We moeten namelijk nog gaan begrijpen wat er werkt en hoe het werkt. Dat heb je met nieuwe dingen. 

Toen ik ruim 25 jaar geleden mijn loopbaanadviesbureau begon, kreeg ik dezelfde vragen en opmerkingen. ‘Zitten werkgevers daar op te wachten?’ ‘Wat als die medewerkers weggaan na jouw advies?’ ‘Daar zal een werkgever niet blij mee zijn.’ ‘Kunnen mensen dat niet gewoon zelf, een baan zoeken?’ Zoveel jaar later is er zo goed als niemand meer die vraagt wat je hebt aan loopbaanadvies. Zelfs het woord zweverig valt (bijna) nooit meer. Blijkbaar heeft de beroepsgroep zich bewezen. 

‘Maar hebben jullie dan wel marktonderzoek gedaan?’ 

Welnee, hoe moet je marktonderzoek doen naar iets dat er nog niet is? Als Steve Jobs had gevraagd of mensen een computer wilden die je als een A4tje plat op tafel kon leggen, had iedereen hem voor gek verklaard. 

Soms kun je niet anders dan je eigen gevoel en ideeën volgen. Je hoort verhalen van mensen, je leest over problemen, je krijgt een idee. Voor veel ondernemers is dat het begin. Een eigen idee, een gevoel, een plan. Waar het verder op neer komt is dat je aan de slag gaat en zorgt dat je álles weet van jouw onderwerp. Je vertaalt jouw plannen naar een website, voert gesprekken, houdt presentaties en legt uit wat je doet. 

Elke keer dat je het uitlegt, ga je het zelf ook beter begrijpen. 

En verder gaat het om vertrouwen. Vertrouwen hebben in de waarde van jouw idee. Erop vertrouwen dat jouw dienst of product iets bijdraagt en dat er daaróm vraag komt. Vertrouwen hebben dat het goed komt. Je kunt niet alles van tevoren weten. Al doende ontdek je hoe het moet. 

En opdrachtgevers, zitten die te wachten op iets dat zich nog niet heeft bewezen? Ja zeker. Opdrachtgevers weten al lang dat een nieuwe aanpak zich gaandeweg bewijst. Dat je dat sámen doet. Wat zij nodig hebben zijn mensen met inspirerende ideeën, kennis van zaken en de wil om er iets van te maken. Dát vertrouwen willen ze hebben. Alles wat nu goed werkt, is ooit begonnen met iemand die het wilde uitproberen. 

En dan komt er een moment dat mensen zeggen: ‘heb jij nog nooit een zingesprek gevoerd dan?’ of ‘is jouw organisatie nog niet bezig met zinvol werken?’

Heidi Jansen